آزمایشگاه دینامیک ماشین
Responsive Image

اطلاعات آزمایشگاه


سرپرست آزمایشگاه: دکتر حامد مرادی
شماره اتاق: 115
شماره تماس آزمایشگاه: 66165552(021)
وبسایت آزمایشگاه: http://mech.sharif.edu/~dvlab/index.html

پست الکترونیک سرپرست آزمایشگاه: hamedmoradi@sharif.edu
مدرس آزمایشگاه: مهندس آقازاده
پست الکترونیکی مدرس آزمایشگاه: aghazadeh@sharif.edu
دستیار آزمایشگاه: مهندس حامد ناظمی
پست الکترونیکی دستیار آزمایشگاه: ha.nazemi.h@gmail.com


زمینه فعالیت

  •  ارائه آزمایشگاه دینامیک ماشین‌ها
  •  پژوهش در زمینه‌های مختلف تئوری ماشین‌ها


Responsive Image

فعالیت‌های آموزشی

دو گرایش مرتبط با این آزمایشگاه، گرایش های طراحی کاربردی و دینامیک کنترل و ارتعاشات می باشند. دروس مرتبط دانشگاهی با این آزمایشگاه و همچنین، دروسی که لازم است تا دانشجو برای فعالیت در آزمایشگاه، به آنها مسلّط باشد، دروس دینامیک و دینامیک ماشین هستند . در واقع سیلابس درس آزمایشگاه دینامیک ماشین برای آزمایش هایی که در طول ترم توسط دانشجو ها انجام می شود نیز به دو قسمت اصلی تقسیم میشود که هر قسمت برای یکی از این دو درس است و ارزیابی پایانی هم بر همین رویه می باشد .
در کنار این دو درس اصلی، که برای شرکت یا فعالیت در آزمایشگاه لازم می باشند، یادگیری درس طراحی مکانیزم ها نیز می تواند برای دانشجویان، مفاهیمی راهگشا داشته باشد و آنها را در صورت تمایل به تدریس در آزمایشگاه، یاری دهد.
دانشجویان با فعالیت و شرکت در آزمایشگاه دینامیک ماشین به سمت مهارت زیر سوق داده می شوند:

  • آشنایی با ماشین ها و مکانیزم های پرکاربرد در صنعت

  • درک اصول دینامیک ماشین ها و آشنایی با مفاهیمی مانند نیرو ها، شتاب ها و اثرات حرکات روی اجزای مختلف ماشین آلات

  • کار با تجهیزات اندازه گیری از جمله نیروسنج، سرعت سنج و....

  • تجزیه و تحلیل داده های تجربی در کنار یادگیری پردازش داده ها و تحلیل و تفسیر نتایج آزمایشگاهی


فعالیت‌های پژوهشی و صنعتی

یکی از مهم ترین نکات درباره آزمایشگاه دینامیک ماشین، آن است که این آزمایشگاه، صرفا جنبه آموزشی دارد . بنابراین این آزمایشگاه ،فعالیت پژوهشی یعنی مقاله و یا فعالیت صنعتی که منجر به درآمد زایی باشد ، ندارد .
اما علی رغم اینکه این آزمایشگاه جنبه آموزشی دارد، در ذیل ، طبق پیشنهاد مسئولین آزمایشگاه، عنوانی مرتبط با جنبه آموزشی آزمایشگاه، جهت تعریف به عنوان پروژه کارشناسی ، پیشنهاد میشود :

  • برخی از دستگاه های آزمایشگاه دینامیک ماشین، مستعمل و از کارافتاده هستند و آزمایش آموزشی با آن ها انجام نمی شود . برای دانشجویان کارشناسی این امکان وجود دارد که پروژه نهایی آن ها در موضوع تعمیر و راه اندازی این دستگاه ها و توسعه دستور العمل انجام آزمایش با دستگاه های مذکور تعریف شود.
Responsive Image

Responsive Image

امکانات و دستگاه‌های آزمایشگاه

با توجه به هدف این آزمایشگاه، عمده دستگاه ها، تنها جنبه آموزشی دارند. در ادامه برخی ابزار های داده برداری مورد استفاده در این آزمایشگاه را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • لودسل ( جهت اندازه گیری نیرو)

لودسل (Load Cell) حسگری است که برای اندازه‌گیری نیرو یا وزن استفاده می‌شود. این حسگرها به تغییرات نیرو یا وزن واکنش نشان داده و آن را به یک سیگنال الکتریکی قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌کنند.
اصول کار لودسل بر پایه تغییر شکل مکانیکی و اندازه‌گیری آن است. وقتی وزنه‌ای روی لودسل قرار می‌گیرد، ماده آن دچار تغییر شکل جزئی می‌شود. این تغییر شکل به کمک استرین گیج (Strain Gauge) اندازه‌گیری شده و به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود که متناسب با نیروی وارد شده است. سپس این سیگنال در مدارهای الکترونیکی پردازش و تقویت می‌شود تا مقدار دقیق وزن یا نیرو مشخص گردد.
لودسل‌ها بسته به نوع کاربردشان در انواع مختلفی تولید می‌شوند، از جمله:

  1. لودسل فشاری (Compression Load Cell) – برای اندازه‌گیری نیروی فشاری استفاده می‌شود.(در تصویر مشاهده می‌کنید)

  2. لودسل کششی (Tension Load Cell) – برای اندازه‌گیری نیروی کششی به کار می‌رود.

  3. لودسل خمشی (Bending Beam Load Cell) – نیروی خمشی را اندازه می‌گیرد.

  4. لودسل پیچشی (Shear Beam Load Cell) – برای اندازه‌گیری نیروهای برشی مناسب است.

  5. لودسل چند محوره (Multi-Axis Load Cell) – قادر به اندازه‌گیری نیرو در چند جهت مختلف است.

کاربردهای لودسل

  • ترازوهای دیجیتال و صنعتی

  • سیستم‌های توزین در کارخانجات و انبارها

  • ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی

  • تست مقاومت مواد در آزمایشگاه‌ها

  • سنجش نیرو در خودروها و تجهیزات مکانیکی


امکانات و دستگاه‌های آزمایشگاه

  • تاکومتر (جهت اندازه گیری سرعت دورانی)

تاکومتر (Tachometer) یا دور‌سنج دستگاهی است که برای اندازه‌گیری سرعت چرخش یک جسم، معمولاً یک محور یا موتور، استفاده می‌شود. این دستگاه معمولاً سرعت چرخش را بر حسب دور بر دقیقه (RPM - Revolutions Per Minute) نمایش می‌دهد.
تاکومترها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند
اوّل مکانیکی : در این نوع، از یک شفت دوار یا چرخ‌دنده برای اندازه‌گیری دور موتور استفاده می‌شود. وقتی شفت تاکومتر به محور متصل می‌شود، سرعت چرخش آن به یک عقربه مکانیکی منتقل شده و مقدار RPM نمایش داده می‌شود.
دوم : دیجیتال : این نوع تاکومتر از سنسورهای نوری یا مغناطیسی برای اندازه‌گیری سرعت استفاده می‌کند. برخی از انواع دیجیتال شامل:

  1. تاکومتر لیزری:  با استفاده از یک پرتو لیزر و بازتاب آن از سطح چرخنده، تعداد دورها را محاسبه می‌کند.

  2. تاکومتر نوری: از حسگرهای نوری و نشانگرهای بازتابی برای شمارش دورها استفاده می‌کند.

  3. تاکومتر مغناطیسی: با حسگرهای مغناطیسی، میدان مغناطیسی ایجادشده توسط یک قطعه چرخنده را تشخیص داده و سرعت آن را محاسبه می‌کند.

کاربردهای تاکومتر
 
  • اندازه‌گیری سرعت چرخش موتور خودرو و ماشین‌آلات صنعتی

  • کنترل سرعت در تجهیزات دوار مانند ژنراتورها و توربین‌ها

  • استفاده در خطوط تولید برای نظارت بر عملکرد تجهیزات

  • اندازه‌گیری دور موتور در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی

Responsive Image

Responsive Image
Responsive Image

امکانات و دستگاه‌های آزمایشگاه

  • کولیس و خط کش (جهت اندازه گیری طول)

  • ساعت های دقیق ( جهت اندازه گیری زمان)

  • مولتی متر ( جهت اندازه گیری متغیر های الکترونیک)

  • امکاناتی برای نشان دادن و آموزش دادن برخی سیستم‌های موجود در درس دینامیک ماشین


امکانات و دستگاه‌های آزمایشگاه

  • بالانس  استاتیکی و دینامیکی اجسام دوار

دستگاه بالانس دینامیکی و استاتیکی ابزاری است که برای تشخیص و اصلاح عدم تعادل در اجسام دوار مانند روتورها، پروانه‌ها، چرخ‌ها و قطعات مکانیکی دوار استفاده می‌شود. عدم تعادل در این قطعات می‌تواند باعث لرزش، افزایش استهلاک، کاهش عمر مفید دستگاه و حتی خرابی شدید در تجهیزات صنعتی شود.
در بالانس استاتیکی، جسم دوار بدون حرکت چرخشی بررسی می‌شود. اگر یک قطعه دوار روی دو تکیه‌گاه قرار داده شود و بدون چرخش به یک سمت متمایل شود، یعنی جرم آن به‌طور یکنواخت توزیع نشده است. برای اصلاح این عدم تعادل، جرم اضافی در سمت مقابل اضافه شده یا از قسمت سنگین‌تر برداشته می‌شود.
کاربرد : برای اجسام کوچک‌تر مانند چرخ‌ها، توربین‌های کوچک، و قطعات دوار ساده که نیازی به چرخش حین بررسی ندارند.
در بالانس دینامیکی، قطعه دوار در حین چرخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. این روش برای قطعاتی که در حین حرکت دچار عدم تعادل می‌شوند ضروری است. در این فرآیند، جسم روی دستگاه مخصوصی چرخانده می‌شود و سنسورها میزان و محل دقیق عدم تعادل را مشخص می‌کنند. سپس با افزودن وزنه یا حذف جرم اضافی، قطعه متعادل می‌شود.
کاربرد:  برای قطعاتی مانند میل‌لنگ‌ها، پروانه‌ها، توربین‌ها، روتورهای الکتریکی، چرخ‌های بزرگ و سایر اجسام دوار صنعتی که در سرعت‌های بالا کار می‌کنند.
اجزای اصلی دستگاه:
  • یاتاقان‌های حساس به لرزش:  برای تشخیص نامتعادلی

  • سنسورهای ارتعاش و نیرو:  برای اندازه‌گیری میزان لرزش و جهت آن

  • موتور چرخاننده:  برای چرخاندن قطعه در بالانس دینامیکی

  • صفحه نمایش و نرم‌افزار تحلیلگر:  برای نمایش میزان و موقعیت دقیق عدم تعادل

Responsive Image

Responsive Image

Responsive Image

امکانات و دستگاه‌های آزمایشگاه

  • سیستم چرخدنده خورشیدی
سیستم چرخ‌دنده خورشیدی یکی از پرکاربردترین و کارآمدترین مکانیزم‌های انتقال قدرت در مهندسی مکانیک و صنایع مختلف است. این سیستم از چند چرخ‌دنده تشکیل شده که به شکلی خاص به هم متصل‌اند و در کنار هم حرکت می‌کنند.

اجزای اصلی سیستم خورشیدی:

  • چرخ‌دنده خورشیدی (Sun Gear):

    • چرخ‌دنده مرکزی که در وسط سیستم قرار دارد.

    • معمولاً نیروی ورودی از موتور یا محرک به آن وارد می‌شود.

  • چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای (Planet Gears):

    • چند چرخ‌دنده کوچک‌تر که دور چرخ‌دنده خورشیدی می‌چرخند.

    • بین چرخ‌دنده خورشیدی و رینگی قرار دارند.

    • به بازوی نگهدارنده (Planet Carrier) متصل‌اند.

  • چرخ‌دنده رینگی (Ring Gear or Annulus):

    • چرخ‌دنده‌ای بزرگ با دندانه‌های داخلی که چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای داخل آن حرکت می‌کنند.

    • ممکن است ثابت باشد یا بچرخد، بسته به نوع عملکرد گیربکس.

  • بازوی حامل سیاره‌ای (Planet Carrier):

    • نگهدارنده‌ای که چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای را در جای خود نگه می‌دارد و اجازه می‌دهد دور خورشیدی بچرخند.

    • در برخی موارد، این بخش خروجی سیستم است.


امکانات و دستگاه‌های آزمایشگاه

  • دستگاه گاورنر
گاورنر یک دستگاه مکانیکی یا الکترونیکی است که برای کنترل سرعت و تنظیم دور موتور در ماشین‌آلات مختلف به کار می‌رود. این دستگاه به‌صورت خودکار میزان سوخت، بخار یا جریان سیال ورودی به موتور را تنظیم می‌کند تا سرعت آن در یک محدوده مشخص باقی بماند، حتی اگر بار روی موتور تغییر کند.

وظایف گاورنر:

  • حفظ سرعت ثابت موتور در شرایط مختلف بار

  • جلوگیری از افزایش بیش از حد سرعت (Overspeed)

  • کاهش نوسانات دور موتور و بهبود پایداری سیستم

  • بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بازدهی موتور

Responsive Image

Responsive Image

Responsive Image

امکانات و دستگاه‌های آزمایشگاه

  • ژیروسکوپ

ژیروسکوپ یک دستگاه مکانیکی یا الکترونیکی است که برای اندازه‌گیری و حفظ جهت‌گیری استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند تغییرات در زاویه و جهت حرکت را بدون نیاز به مرجع خارجی تشخیص دهد. ژیروسکوپ‌ها به دلیل پایداری بالا در حرکت، در بسیاری از صنایع مانند هوانوردی، ناوبری، تلفن‌های هوشمند و حتی رباتیک به کار می‌روند.
ژیروسکوپ‌ها بر اساس اصل پایستگی تکانه زاویه‌ای (Conservation of Angular Momentum) کار می‌کنند. این اصل بیان می‌کند که اگر یک جسم در حال چرخش باشد، تمایل دارد جهت محور چرخش خود را حفظ کند، مگر اینکه نیروی خارجی به آن اعمال شود.
ژیروسکوپ‌ها در دو دسته‌ی اصلی قرار می‌گیرند :

1. ژیروسکوپ‌های مکانیکی

  •  بر اساس نیروی گریز از مرکز و چرخش دیسک سنگین کار می‌کنند.

  •  شامل چندین محور حرکتی هستند تا تغییرات زاویه‌ای را ثبت کنند.

  • در ناوبری هواپیما، کشتی، زیردریایی و فضاپیما استفاده می‌شوند.

2. ژیروسکوپ‌های مدرن (الکترونیکی و نوری)
  • شامل حسگرهای الکترونیکی یا لیزری برای اندازه‌گیری تغییرات زاویه‌ای هستند.

  • به دلیل نبود قطعات متحرک، دقت و دوام بیشتری دارند.


ریکام و دستیاری آزمایشگاه

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره شد، این آزمایشگاه، صرفا جنبه آموزشی دارد. نکته ای که باید در ذیل این مسئله اشاره کرد، آن است که امکان درخواست توصیه نامه (Recommendation)، در صورت تدریس در قالب دستیار آموزشی در این  آزمایشگاه وجود دارد.

سوال اینجاست که چگونه می توان برای امر دستیاری ارتباط برقرار کرد؟
امکان دستیار آموزشی بودن در این آزمایشگاه، برای دانشجویان کارشناسی ارشد و همچنین دانشجویان کارشناسی که دروس مرتبط را گذرانده باشند، فراهم است. برای این امر، لازم است تا درخواست همکاری خود به عنوان دستیار آموزشی را همراه با رزومه خود، به اساتید مسئول آزمایشگاه، ایمیل کنید. شایان ذکر است که اولویت با دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواهد بود


بخشی از نشریه برش ـ معرفی آزمایشگاه دینامیک ماشین

Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image

گالری تصاویر



بالانس استاتیکی و دینامیکی اجسام دوار


ژیروسکوپ


سیستم چرخدنده خورشیدی


گاورنر هاتنل


سیستم چرخدنده ساده


بالانس اجرام دورانی موتور دوسیلندر


Responsive Image

کاری از:
انجمن علمی دانشکده مهندسی مکانیک(محور) - گروه لبولوژی
اسرا سعادت، عطاالله طباطبایی فرد، سنا والی، مهدی غریبیان، محمد سجاد عظیمی، زهرا ردائی